Moni ajaa Suomen talvessa liian pimeänä, kaikilla eivät pala edes takavalot — katso ammattilaisten ohjeet näkyvään talviajoon!

Suomen talvi on niin pimeä, etteivät uudenaikaiset päiväajovalot aina riitä. Tuiskussa ja vesisateessa kannattaa käyttää sumuvaloja ja kunnon ajovalot ovat kaikissa oloissa turvallisin vaihtoehto.

Jaakko Avikainen

Sakeassa lumisateessa tekee viisaasti pitämällä ajovalot päällä koko ajan ja käyttämällä tarvittaessa myös sumuvaloja.

Vuoden pimeimpänä aikana saa maanteillä olla tarkkana. Vastaan tulee autoja, joissa palavat eteenpäin pelkät huomio- eli päiväajovalot. Takaa ei valoja välttämättä löydy lainkaan.
Syy löytyy uudesta autotekniikasta ja tieliikennelaista. Vuonna 2011 voimaan tullut lakimuutos teki pakollisiksi päiväajovalot autoissa. Niiden palaessa eivät takavalot toimi kaikissa malleissa.

Useimmissa uusissa autoissa automatiikka kytkee päiväajovalot päälle käynnistettäessä. Automatiikka tunnistaa myös pimeän lisääntymisen. Silloin automatiikka lisää valoja eteen ja sytyttää takavalot.
Ainakin teoriassa. Käytännössä tekniikka ei aina reagoi Suomen säihin niin kuin pitäisi. Esimerkiksi sumussa tai räntäsateessa valaistus ei välttämättä kirkastu.
— Automatiikkaan luotetaan liikaa. Ihmisille voi tulla väärä käsitys, kun auton käynnistyessä valot syttyvät edessä. Ei välttämättä älytä katsoa, palavatko ne takana tai tehostuuko valaistus, sanoo Liikenneturvan Mikkelin yhteyspäällikkö Eini Karvonen.

Liikenneturva on kampanjoinut vuosia sen puolesta, että autoilijat opiskelisivat autonsa käyttöohjekirjaa sen verran tarkasti, että tietäisivät miten ajokin valot toimivat. Helppo tapa on käynnistää auto parkissa ja kiertää sitä sitten niin, että valokytkimet ovat eri asennoissa ja katsoa, millaista valoa milloinkin näkyy.
— Pimeänä vuodenaikana olisi lisäksi turvallisempaa kytkeä aina varsinaiset ajovalot päälle, eikä tyytyä pelkkiin päiväajovaloihin. Ajovaloissa on enemmän tehoa, mikä lisää ajoturvallisuutta, ohjeistaa Karvonen.

Jos ratsiaan haluaa välttämättä joutua, on valojen puute hyvä konsti sinne päästä



Itä-Suomen poliisin liikenneyksikön johtaja, ylikomisario Petri Pahkin on samoilla linjoilla. Överit ovat ajovalaistuksessakin paremmat kuin vajarit, tieliikennelain puitteissa tietenkin. Vähän liikaakin valoa on parempi kuin liian vähän tai ei ollenkaan.  
— Kaikkien automallien valoautomatiikka ei ole meidän oloihimme riittävä. Suomessa olisi aina syytä käyttää ajovaloja tieliikenteessä pimeänä vuodenaikana, myötäilee Pahkin.
Pahkin neuvoo autoilijoita käyttämään muitakin valoja, jos niitä on.
— Sumuvalot ovat monesti tarpeen vaikkapa pöllyävällä lumikelillä. Nykyautojen led-takavalot muurautuvat sellaisessa säässä helposti umpeen, mutta takasumuvalo auttaa takana tulevaa havaitsemaan edellä ajavan, Pahkin opastaa.

Takavalottomat autot ovat tuttu näky maantievalvontaa tekeville poliiseille. Pahkinin mukaan poliisi on asian suhteen edelleen enemmän neuvovalla ja opastavalla kuin sakottavalla linjalla. Suurin osa autoilijoista kun vetoaa tietämättömyyteensä, vaikkapa siksi että auto on suhteellisen uusi.
— Ajattelemattomuutta valottomuus usein on. Mutta se on varmaa, että takavaloton auto pysäytetään. Pysäyttämisen yhteydessä tarkistetaan sitten tietysti ajokortit ja tehdään muut vastaavat rutiinitoimet. Joten jos ratsiaan haluaa välttämättä joutua, on valojen puute hyvä konsti sinne päästä, vihjaa Pahkin.

Näin varmistat näkyvyytesi liikenteessä

-Ajovalojen käytöstä säädetään tieliikennelaissa. Sen mukaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

-Kaukovalojen käyttö on kielletty valaisemattomalla tiellä silloin, kun kaukovalot voivat häikäistä vastaantulevaa ja ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

- Kaukovalojen käyttö vähintään tyydyttävästi valaistulla tiellä on aina kielletty.
Kaukovaloilla saa ajaa, kun se on muita häikäisemättä mahdollista, eikä tieosuus ole muutoin riittävästi valaistu.

-Kannattaa vaihtaa pitkät lyhyisiin, kun vastaantulevan ajovalot häikäisevät. Liian aikaisin ei lyhyitä kannata kytkeä päälle. Valoja vaihtaessa on huolehdittava, ettei kohtaavien ajoneuvojen väliin jää kävelijän tai hirven mentävää katvetta.


- Kohtaamistilanteessa katse kannattaa suunnata tien oikeaan reunaan. Se ehkäisee vastaantulevan ajovaloista aiheutuvaa häikäisyä.


- Sumuvalojen käyttö on sallittu sumussa, rankkasateessa tai lumisateessa. Muissa olosuhteissa etusumuvalojen käyttö voi häikäistä vastaantulijoita. Myös takasumuvalon väärä käyttö häikäisee takana ajavia ja voi aiheuttaa sen, ettei takana tuleva havaitse jarruvalojen syttymistä.


- Huonon näkyvyyden vallitessa tehokkaatkaan valot eivät aina takaa päivänäkyvyyttä. Olosuhteiden vaatiessa nopeuden vähentäminen on paras keino varautua yllättäviin tilanteisiin.


- Kuljettaja vastaa siitä, että ajoneuvon valot ovat asianmukaisessa kunnossa ja että niitä käytetään.


- Valojen toiminta vaihtelee merkki- ja mallikohtaisesti. Uudessa autossa ja vuokra- tai laina-ajoneuvoa käytettäessä on tutustuttava valojen toimintaan. Ohjeet löytyvät ohjekirjasta.


- Uusien autojen päiväajovalon ollessa käytössä eivät jokaisen automallin takavalot pala automaattisesti. Päiväajovalo ei myöskään aina riitä, jos näkyvyys on heikko. Kuljettaja vastaa siitä, että valot ovat riittävät.

Lähteet: Liikenneturva, Ajoneuvohallintokeskus, Poliisi