Tähtäin puoleen miljardiin — Osuuskauppa Suur-Savo sai lisävauhtia lämpimästä kesästä

Aiempaa hiljaisempaa on ollut vain sovituskopissa

Jaakko Avikainen

Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen sanoo, että tavaratalot ovat hieman kärsineet lämpimästä kesästä, mutta myyntilukuihin hän on kaiken kaikkiaan tyytyväinen.

Lämmin kesä vauhditti Osuuskauppa Suur-Savon yhdelle merkkipaalulle. Toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen kertoo myynnin kasvulukujen perusteella odotelleensa jonkin aikaa sellaista kuukautta, jolloin yksittäisen kuukauden myynti ylittää 50 miljoonan euron rajan. Kuluneen kesän heinäkuussa se nousi 51,6 miljoonaan euroon.

Tulosta Suur-Savolle on jo kertynyt enemmän kuin koko edelliseltä vuodelta.

— Heinäkuun tuloksemme oli alueosuuskaupoista kolmanneksi paras.
Suur-Savolla on tapana julkistaa myyntilukunsa tammi–elokuulta eikä puolivuosittain, jotta vertailuun tulee mukaan kesä kokonaan.

Toukokuun ja elokuun välisellä jaksolla jokaisena kuukautena myynti kasvoi usealla miljoonalla eurolla. Kyseisenä neljänä kuukautena Suur-Savolle kertyy jo lähes 40 prosenttia koko vuoden myynnistä.

— Kesäasukkaat kasvattivat myyntiä etenkin Sale-myymälöissä ja S-marketeissa. Sää edisti myös terassiravintoloiden myyntiä ja juomakauppaa. Lisäksi teillä liikkui paljon kulkijoita, mikä heijastui polttoainekauppaan, sanoo Hämäläinen.

Vain pieneksi harmin aiheeksi hän nimeää sen, että Sokoksissa ja Stellassa kauppa ei ole käynyt viime vuoden tahtiin.

— Ihmiset olivat rannoilla, eivätkä jaksaneet lähteä esimerkiksi vaatteita sovittamaan.

Vitsaa ei tarvita

Toimitusjohtajauran toisen merkkipaalun Hämäläinen sanoo asettaneensa puoleen miljardiin euroon. Nykytahdilla osuuskauppa kirjaa tänä vuonna noin 450 miljoonan euron myynnin.

Lähemmäksi tavoitetta Hämäläinen odottaa päästävän muun muassa uudella Pieksämäen Prismalla ja terveyspalveluja kasvattamalla. Suur-Savo omistaa 51 prosenttia Etelä-Savon Työterveydestä, joka Mikkelin lisäksi toimii Pieksämäellä ja lokakuussa avaa toimipisteen Savonlinnaan.

Myös autokaupassa Hämäläinen näkee kasvun mahdollisuuksia. Autokaupassa myynti kasvoi tänä vuonna 17 prosenttia, osin uuden merkin Opelin avulla ja osin vilkastuneen vaihtoautokaupan ansiosta.

Hämäläinen vitsailee, ettei toimialajohtajista kenellekään voi antaa piiskaa. Kaikilla sektoreilla ja kautta maakunnan kertyi kasvua. Majoitus- ja ravitsemiskaupan nollakasvua hän pitää hyvänä siksi, koska asuntomessuvuoden jälkeen pelättiin pudotusta.

Toiminnan tulos tammi–elokuulta on 9,1 miljoonaa euroa.

— Loppuvuoden aikana se ei enää paljon nouse erilaisten panostusten ja muun muassa lahjoitusten vuoksi.

Syksyn investointilistalle lukeutuu Prisman lisäksi Savonlinnan Seurahuoneen aulan ja vastaanottotilojen peruskorjaus sekä Mikkelin Laajalammen Salen peruskorjaus.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat