Euroopan unionissa on 252 miljoonaa henkilöautoa — Jokaisella kansalla on omannäköisensä autokanta

Yllättäviä seikkoja ilmenee, kun eurooppalaisia alkaa mitata autoilla.

EPA / Andrzej Grygiel

Yrittäjä Rafal Sonik istuu tip-top-kunnossa olevassa vuosimallin 1974 Fiat 126P:ssä Puolan Bielsko-Bialassa.
Yrittäjä Rafal Sonik istuu tip-top-kunnossa olevassa vuosimallin 1974 Fiat 126P:ssä Puolan Bielsko-Bialassa.

Yllättäviä seikkoja ilmenee, kun eurooppalaisia alkaa mitata autoilla.

Esimerkiksi se, että suhteellisesti eniten autoja on maltalaisilla. Että espanjalaiset ovat ahkerimpia autonkokoajia. Että irlantilaiset suosivat diesel-moottoreita ja sveitsiläiset nelivetoa.

Isoimmat moottorit: Luxemburg

Luxemburgissa myydyissä autoissa on suurimmat moottorit. Keskikoko on 1 850 kuutiosenttimetriä. Toiseksi suurimoottorisimpia autoja ostetaan Sveitsissä — 1 806 kuutiosenttimetriä. Suomessa myytyjen autojen moottorien tilavuus oli viime vuonna keskimäärin 1 577 kuutiosenttimetriä. Se oli suunnilleen EU-keskiarvo.

20 vuotta sitten Euroopan suurimoottorisimmat autot myytiin Ruotsissa, jossa moottoreiden keskikoko oli yli kaksi litraa.

Eniten dieseleitä: Irlanti

Irlannissa viime vuonna myydyistä autoista 70 prosenttia sai voimansa diesel-moottorista. Portugalissa ja Luxemburgissa dieseleiden markkinaosuus oli noin 65 prosenttia. Suomessa joka kolmannessa uudessa autossa oli diesel-moottori. 15 EU-maan keskiarvo oli 50 prosenttia dieseleitä.

Suurin dieseleiden markkinaosuus oli vuonna 2011, jolloin 56 prosentissa autoja oli diesel-moottori.

Nelivetoisin: Sveitsi

Sveitsissä ostetuista autoista 42 prosenttia oli viime vuonna nelivetoisia. Norjassa nelivetoisten osuus oli 37 prosenttia. Suomessa 18 prosenttia uusista autoista oli nelivetoisia.

Nelivetoisten autojen osuus autokannasta on ilmeisesti suurin Islannissa. Nelivetojen osuus myydyistä autoista oli siellä Euroopan suurin 1990-luvulta aina vuoteen 2011.

Ahkerimmat autotyöläiset: Espanja

Reuters / Albert Gea

Espanjan pääministeri Mariano Rajoy vilkutti puolivalmiista Seatista syyskuussa 2015. Tehdas sijaitsee Kataloniassa.
Espanjan pääministeri Mariano Rajoy vilkutti puolivalmiista Seatista syyskuussa 2015. Tehdas sijaitsee Kataloniassa.

Espanjassa on Euroopan tehokkain autoteollisuus. Vuonna 2015 espanjalainen autotyöläinen kokosi keskimäärin 19 autoa. Autoja valmistui kaikkiaan 2,9 miljoonaa.

Tehokkaana pidetty Saksan autotyöläinen valmisti vuodessa keskimäärin 7 autoa.

Espanjalaiset ovat tuottavuudessa omaa luokkaansa. Toiseksi ahkerimpia olivat slovakit. Slovakiassa autotyöläinen valmistui keskimäärin 14 autoa.
Tehokkaana pidetty Saksan autotyöläinen valmisti vuodessa keskimäärin 7 autoa.

Reuters / Darrin Zammit Lupi

Maltalla romuralli on suosittu urheilulaji. Romutettavaa saarivaltiossa riittää.
Maltalla romuralli on suosittu urheilulaji. Romutettavaa saarivaltiossa riittää.

Autoistunein: Malta

Jokaista tuhatta maltalaista kohti on 775 autoa. Tässä Naantalin kokoisessa maassa on 321 000 autoa, siis 1 015 autoa neliökilometrillä.

Toiseksi autoistunein Euroopan maa on Luxemburg, 745 autoa tuhatta luxemburgilaista kohti. Suomessa on 492 autoa tuhatta asukasta kohti. Suomen kaltaisia maltillisen autoisia maita ovat myös Irlanti ja Tanska.

Vanhimmat autot: Puola

Puolassa rekisteröity henkilöauto on keskimäärin 17 vuotta vanha. Puolan autokanta on EU:n vanhin. Suomessa rekisteröidyllä autolla on ikää keskimäärin 13 vuotta. Uusimmat autot ovat Luxemburgissa. Keski-ikä on kuusi vuotta.

Sähköisin: Norja

Öljyntuottajamaa Norja on Euroopassa omassa luokassaan sähköautojen käyttöönotossa. Viime vuonna myydyistä uusista autoista oli ladattavia sähkökäyttöisiä 29 prosenttia. Hollannissa kuusi prosenttia myydyistä autoista oli sähköautoja. Suomessa sähköautojen markkinaosuus oli 1,2 prosenttia.

Reuters / Alister Doyle

Heiko Hauschulz Norjan Hjelmelandista osti syyskuussa uuden sähkö-Kian.
Heiko Hauschulz Norjan Hjelmelandista osti syyskuussa uuden sähkö-Kian.

Määrällisesti eniten, 36 000 kappaletta, sähköautoja ostettiin Britanniassa.

Pienimmät päästöt: Portugali

Viime vuonna Portugalissa ostettujen uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat 105 grammaa kilometriä kohti. Lukema oli EU:n alhaisin.
Vähäpäästöiset autot tekivät kauppansa myös Hollannissa, Tanskassa ja Kreikassa.
Suuripäästöisimpiä uusia autoja ostivat virolaiset, keskipäästö oli 134 grammaa kilometriä kohti. Suomen uusien autojen päästöt olivat viime vuonna 120 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohti.
Lähde: Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA