Mökkiläissovellus tekee tuloa Mikkeliin – "Vapaa-ajanasukas voisi tilata suoraan yrittäjältä lähialueen ruokaa"

IT-alan yritys Get Tips Oy kehittää digitaalista mökkikansiota, jolla pyritään helpottamaan paikallisten yritysten ja tapahtumien palveluiden mainostamista matkaajille.

Jasmine Kousa

Kuvituskuva. Helsinkiläinen IT-alan yritys Get Tips Oy on kehittänyt digitaalisen mökkikansion, joka toisi  alueen palvelut mökkiläisen nähtäville.
Kuvituskuva. Helsinkiläinen IT-alan yritys Get Tips Oy on kehittänyt digitaalisen mökkikansion, joka toisi alueen palvelut mökkiläisen nähtäville.

Helsinkiläinen IT-alan yritys Get Tips Oy neuvottelee Mikkelin, Kittilän ja Orimattilan kuntien kanssa matkailusovelluksensa hyödyntämisestä alueilla.

Yrityksen perustajan Jari Karjalaisen mukaan kyseessä on digitaalinen mökkikansio, joka yhdistää matkailijan asumisen, palvelut sekä liikkumisen. Yritys tekee yhteistyötä muun muassa Visit Finlandin ja Pelastuslaitoksen kanssa.

– Tällä hetkellä käyttäjiä on tuhansia. Tavoitteena on, että vuoden 2021 lopussa sovelluksella olisi 200 000 käyttäjää.

Alun perin sovellus on suunniteltu lyhytaikaisten vuokramökkien käyttöön, mutta nyt sitä kehitetään vapaa-ajanasukkaille sopivaksi, Karjalainen kertoo.

Paikalliskontaktit isovanhemmilla, muttei nuoremmilla sukupolvilla

Idea syntyi Karjalaisen ollessa mökillään Orivedellä. Hänen mukaansa Espoosta kotoisin olevan perheen lasten vaatimukset palveluiden suhteen ovat suuret myös mökkipaikkakunnalla.

– Nuorille palveluiden pitää olla lähes samanlaiset mökillä kuin kaupungissa tai muuten sinne ei haluta lähteä. Silloin myös vanhemmat jäävät kotiin. Tämä on sääli mökkikuntien näkökulmasta.

Karjalaisen mukaan mökkikunnan palveluita on hankala löytää ilman kontakteja. Aikanaan paikallisia tapasi lavatansseissa tai muissa tapahtumissa, jotka ovat vuosien saatossa vähentyneet.

– Kontakteja on saattanut olla vanhemmilla tai isovanhemmilla, mutta nuoremmilla sukupolvilla niitä on harvenevissa määrin. Joitain palveluntarjoajia löytää ilmoitustauluilta, mutta nekin tavoittavat pienen osan kuluttajista.

Kunnille tietoa sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeesta

Nyt yritys kehittää esimerkiksi tietokantaa, johon matkailija voi nimettömästi ilmoittaa alueelle tulevien vapaa-ajanasukkaiden määrän. Karjalaisen mukaan kohdekunnalla olisi tällöin paremmat mahdollisuudet ennakoida sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta esimerkiksi kesäaikana.

– Reaaliaikaiseen matkailijoiden määrään ei tällä hetkellä ole mitään tietokantaa. Sovelluksen datan avulla kunta voisi jatkossa sote-avustuksia hakiessa osoittaa alueen matkaajamääriä ja heidän ajankäyttöään siellä.

Karjalainen sanoo Pelastuslaitoksen kiinnostuneen yhteistyöstä sovellukseen koostettujen käytännön ohjeiden myötä.

– Pelastuslaitoksen mukaan lomalla olevat ihmiset eivät tartu mökkikansioon enää silloin, kun mökille on päästy. Jatkossa vuokraaja lähettäisi vieraille kansioon linkin, jolloin siihen voi tutustua jo ennen loman alkua.

Vapaa-ajanasunnot sijaitsevat usein alueilla, joihin pelastusyksiköiden saapuminen saattaa kestää keskimääräistä pidempään. Karjalainen sanoo ohjeissa olevan esimerkiksi neuvoja polttopuiden säilyttämiseen etäällä tulipesästä, mikä vähentää paloturvallisuusriskiä.

Mainosmahdollisuus paikallisille yrittäjille

Lisäksi on kehitteillä kauppakassi-toiminto, joka antaa lähialueen maatalousyrittäjille mahdollisuuden mainostaa tuotteitaan, Karjalainen sanoo.

– Vapaa-ajanasukas voisi tilata suoraan yrittäjältä lähialueen ruokaa. Harva lähtee lomalla kyselemään maatiloilta, olisiko heillä jotain myytävää.

Hänen mukaansa sovellus toimisi kanavana alueen palveluille.

– Jos jollain on vaikka kanootti tai puutyökone jouten, sen voisi laittaa vuokralle lähialueen vapaa-ajanasukkaille.

Vastaavia sovelluksia ovat esimerkiksi kansainväliset Tripadvisor ja Momondo. Karjalainen kuitenkin uskoo, että paikalliset pienyrittäjät harvoin hyödyntävät niitä mainonnassaan.

– Sovelluksen pitää olla helppokäyttöinen ja halpa toimijoille. Kuukausimaksu esimerkiksi kalastusretkiä järjestävälle yksityisyrittäjälle olisi viisi euroa kuussa. Sopimuksen voisi purkaa milloin vain, jos sitä ei koe kannattavaksi.

Karjalainen toivoo sovelluksen luovan uusia ansaintamahdollisuuksia ja palveluita, kun paikalliset yritykset ja tapahtumat voisivat helpommin mainostaa tuotteitaan matkailijoille.