Ensi yön NHL-ottelussa ristiinalaisen Erkki Rantalaisen keksintö pääsee käyttöön ennätyksellisellä tavalla – All-Star-pelissä näkyy Suomessa suomalaisia mainoksia

Vesa Vuorela

Erkki Rantalainen aloitti laitamainonnan kehitystyön Mikkelissä jo 1990-luvulla.
Erkki Rantalainen aloitti laitamainonnan kehitystyön Mikkelissä jo 1990-luvulla.

Ensi yönä St Louisissa pelattavan jääkiekkoliiga NHL:n All-Star -ottelun laitamainokset ovat suomalaisille katsojille suomalaista mainontaa. Ottelupaikalla markkinointisisältö on amerikkalaista.

Ero selittyy virtuaalimainonnalla, jota kehittää Supponor-niminen yhtiö. Sen alkujuuret ovat Mikkelissä ja ristiinalaisen Erkki Rantalaisen vuosien mittaisessa työssä.

Teknologia mahdollistaa laitamainosten muuttamisen televisiokuvaan.

Virtuaalimainonta antaa tapahtumajärjestäjille mahdollisuuden rahastaa useilla kansainvälisillä markkinoilla. Teknologia on käytössä myös muun muassa jalkapallolähetyksissä.

SVG-Newsin uutisen mukaan All-Star-ottelusta lähetetään yhdeksää eri signaalia kunkin maan markkinointikysynnän mukaan. Pohjois-Amerikassa lähetetään myös ranskankielisen alueen signaalia.

Aiemmin neljä signaalia

Jo vuonna 2016 World Cupin otteluissa sovellettiin Supponorin virtuaalimainontaa. Lue Länsi-Savon juttu aiheesta tästä.

Tuolloin lähetettiin neljää eri signaalia, ja Suomessa katseltiin ”muun maailman” mainoksia.

Supponor syntyi ja teki alkuvaiheen tuotekehityksen Mikkelissä teknillisessä oppilaitoksessa. Seuraava toimipaikka oli Ristiinassa. Pääomasijoittajan tahdosta tuotekehitys siirtyi Espoon Otaniemeen, ja tutkimuskeskus jäi Ristiinaan perustaja Rantalaisen eläkkeelle lähtöön asti. Rantalainen jäi pienosakkaaksi.

Yhtiön tuotekehitys on edelleen Espoossa. Hallinto ja markkinointi toimivat Lontoosta, ja se nykyään mainitaan yhtiön kotipaikaksi.

NHL:n tähtiottelun näyttää Suomessa maksukanava Viasat ja Viaplay.