Suur-Savon Heikki Hämäläinen haluaisi jo avata yhteiskuntaa – Osuuskaupan myynti pysyi ennallaan

Ruokakauppojen myynti kasvoi, ravintoloiden romahti.

Vesa Vuorela

Viime vuonna Mikkelipuiston Greeneri-ravintola siirtyi osuuskaupan omistukseen. Alueelle on suunniteltu erilaisia tapahtumia, mutta toteutuminen ensi kesänä on vielä epävarmaa.
Viime vuonna Mikkelipuiston Greeneri-ravintola siirtyi osuuskaupan omistukseen. Alueelle on suunniteltu erilaisia tapahtumia, mutta toteutuminen ensi kesänä on vielä epävarmaa.

Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen sanoo liiketaloudellisten toimijoiden pelkäävän tilannetta, jossa ensi kesää hallitsevat koronarajoitukset.

– Kesä alkaa kohta olla pilalla esimerkiksi tapahtumien suunnittelun kannalta, toteaa Hämäläinen.

Hän ei vähättele virusta mutta toivoo, että yleisessä keskustelussa ratkaisujen pohjaksi kuultaisiin elinkeinoelämää. Hämäläinen sanoo, että talouden kasvu riippuu pitkälti kotimaisesta yksityisestä kulutuksesta, ja kuluttajien usko on pysynyt korkealla. Tätä luottamusta pitäisi nyt hyödyntää.

– Rokotusten kattavuus ja saatavuus ovat keskiössä, mutta yhteiskunnan normalisoitumista olisi muutenkin tuettava kaikin tavoin.

Matkailu- ja ravintola-ala tarvitsisi Hämäläisen mielestä tilapäisen arvonlisäveron alentamisratkaisun ja tulonmenetysten korvaustason nostamisen muiden Pohjoismaiden tasolle.

Ruokakauppa kasvoi

Suur-Savo julkisti maanantaina myynti- ja tuloslukunsa viime vuodelta.

Hämäläinen luonnehtii kautta torjuntavoitoksi koronasta. Myynti pysyi ennallaan, eikä tuloskaan notkahtanut niin pahasti kuin alkuvuosi antoi aiheen olettaa.

Alueosuuskaupan sisällä toimialoittain myynnin vaihtelut olivat suuria. Kotiruokailu lisääntyi, ja Suur-Savon päivittäistavarakauppa kasvoi 6,3 prosenttia. Myös autokauppa kehittyi positiivisesti.

Ruoan verkkokauppa kasvoi yhdeksänkertaiseksi, kun verkostoa laajennettiin Prismoilla. 1,2 miljoonan euron verkkokauppamyynti muodosti 0,4 prosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä.

– Yhtä kannattavaa se ei ole kuin kivijalkamyynti. Keräämisen tehokkuus on oleellista. Lähellä läpimurtoa aletaan kuitenkin kohta olla, ja verkkokauppa kaksinkertaistuu tänä vuonna, ennustaa Hämäläinen.

Suurin häviäjä myynnissä oli Suur-Savon majoitus- ja ravitsemiskauppa, jonka liikevaihdosta lähti 37 prosenttia. Myös liikenneasemilla oli aiempaa hiljaisempaa, koska bussiretket olivat vähissä.

Käyttötavarakaupassa korona tuntui muun muassa siten, että juhlavaatteet ja -kengät jäivät rekeille. Toisaalta erilaisten harrastusvälineiden myynti lisääntyi.

– Se todennäköisesti jatkuu vilkkaana. Liukulumikenkiä menee nyt vaikka miten paljon, mainitsee Hämäläinen.

Päämaja uudistetaan

Viime vuonna Suur-Savo teki investointeja 15 miljoonalla eurolla, ja tänä vuonna investointeihin käytetään 14 miljoonaa.

S-marketien sisäilmeen uudistamisen ohjelma viedään loppuun. Uudistettavia ovat Haukivuoren ja Juvan S-marketit sekä Sale Kontiopuisto Pieksämäellä. Mikkelin Nuijamiehen Salen Suur-Savo avaa toukokuussa.

Suunnitelmissa on myös ravintola Päämajan konseptiuudistus terassia myöten. Muutoksen luonnetta Hämäläinen ei vielä tarkenna.

Tulostiedot

Osuuskauppa Suur-Savo

Liikevaihto viime vuonna oli 393,7 miljoonaa euroa. 0,3 prosenttia edellistä vuotta pienempi.

Toiminnan tulos oli 7,3 miljoonaa euroa, joka oli 2,6 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän.

Hallitus esittää, että ylijäämänpalautus nostetaan 1,5 prosenttiin, jolloin sitä maksettaisiin 3,2 miljoonaa euroa.

Bonusta ja maksutapaetua maksettiin 11,6 milj. euroa.

Omavaraisuusaste 78,2 prosenttia.

Jäsenmäärä 71 370. Talouspeitto 77 prosenttia.

Työllisti keskimäärin 1 339 henkilöä (+56).