Dieselin ja bensan hintojen ero lasketaan Mikkelissä senteissä — "Ei mitään tolkkua"

Kansalaisaloite veron poistamiseksi sai allekirjoituksia ripeästi.

Taru Hokkanen

Niko Relander ja Ilkka Lukkarinen ovat sitä mieltä, että käyttövoimaverosta eli tutummin diesel-verosta voisi luopua.
Niko Relander ja Ilkka Lukkarinen ovat sitä mieltä, että käyttövoimaverosta eli tutummin diesel-verosta voisi luopua.

Diesel-polttoaineen korkea hinta hirvittää diesel-autolla ajavia mikkeliläisiä.

— Eihän hinnassa ole mitään tolkkua, sanoo Lähemäen Nesteen pihalta tavattu Niko Relander.

— Vaihdoin juuri kaksi viikko sitten diesel-autoon.

Netissä kansalaisaloite dieseleitä koskevan käyttövoimaveron poistamiseksi on jo saanut Relanderin nimen.

Myös Ilkka Lukkarinen otaksuu, että aloite saa hänenkin tukensa.

Kaksikosta kumpikin laskee ajavansa parikymmentä tuhatta kilometriä vuodessa. Niillä määrillä käyttövoimaveron maksaminen on aiemmin ollut ainakin kannattavan rajamailla, koska vero on sama, ajetaan autolla tai ei.

Nyt diesel-polttoaine on suhteellisesti erityisen kallista, koska maailmanmarkkinahinta on kivunnut bensiiniä enemmän ja koska dieseliä käytetään paljon.

Relander ja Lukkarinen toteavat kuitenkin, ettei käyttövoiman valinta aina perustu pelkästään polttoaineen hinnan ja veron punnitsemiseen. Jos haluaa maasturikokoluokan auton tai vetää kuormia, dieseleissä on enemmän voimaa ja vääntöä.

Erkki Roivainen sanoo diesel-autonsa olevan vielä sen verran nuori hankinta, ettei viitsisi vaihtaa.

Diesel-veron poistamista vaativa kansalaisaloite keräsi vuorokaudessa eduskuntakäsittelyyn oikeuttavat 50 000 nimeä, ja määrä on noussut jo pitkälti toiselle sadalle tuhannelle.

Poliitikkojen arvioiden mukaan aloitetta ei ehditä käsitellä tällä hallituskaudella, mutta arvioitavaksi polttoaineen verotus joka tapauksessa tullee.

Erkki Roivainen sanoo aloitteen saaneen häneltä kannatuksen.

— Kymmenen viime vuotta olen ajanut dieselillä. Kai se on kohta sähköautoon siirryttävä, pohtii Roivainen Pitkäjärvellä tankatessaan.

Toisaalta autolla ei ole vielä pahasti ikää, ja saatetaan sen kanssa vielä seurata polttoaineen hintakehitystä.

Tuoreessa muistissa aika, kun maksoi euron vähemmän

Jouni Partanen arvelee, että jos käyttövoimavero poistetaan, polttoaineen kokonaisverotuksella dieselin veroa nostetaan enemmän..

Pakettiautoilijalle bensa-vaihtoehdot ovat vähissä, sanoo puolestaan Jouni Partanen.

— On se tullut laitettua merkille, että hinta on jo suunnilleen sama kuin ysiviitosella.

Mikkelissä diesel-polttoaineen hinta on viime päivinä ollut vain muutamia senttejä bensiiniä edullisempi.

Partanen arvelee, että käyttövoimaveron poistaminen saattaisi johtaa polttoaineveron korotukseen. Samaa epäilee Autoliitto. Sen mukaan aiempien käyttövoimaverojen alennusten yhteydessä polttoaineverojen korotukset ovat kohdistuneet voimakkaammin dieseliin kuin bensiiniin

Pikainen kierros Mikkelin keskustassa ja lähituntumassa osoittaa, että asemilla dieselin hinta on likimain sama kuin 95-bensiinin. Hintaero vaihteli sentistä viiteen senttiin.

Pasi Parkkiselle kilometrejä tulee vuodessa sellainen määrä, että diesel-vero kannattaa maksaa, jos hintaero bensaan nykyisestä normalisoituu.

— Pirkanmaan suunnalla ajelin äskettäin, ja siellä diesel oli paikoin jo bensaa kalliimpaa, kertoo Pasi Parkkinen.

— Eihän se hinta mukavalta tunnu. Muistan ajan, kun se maksoi 70 senttiä litralta.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat