Sähkö- tai puhelinlaskuun voi saada lisää maksuaikaa koronan aiheuttaman rahapulan takia – Lisäaikaa pitää muistaa pyytää hyvissä ajoin ennen laskun erääntymistä

Sähkönsiirtoyhtiö Järvi-Suomen Energia ja sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia eivät toistaiseksi peri korkoa laskuista, joiden maksamista on sovitusti viivästetty korona-ajan aiheuttamien ongelmien takia.

Arkisto/ Tiina Örn

Koronaepidemian takia maksuvaikeuksiin joutuneen kannattaa muistaa pyytää ajoissa lisää maksuaikaa.
Koronaepidemian takia maksuvaikeuksiin joutuneen kannattaa muistaa pyytää ajoissa lisää maksuaikaa.

Monet yritykset antavat joustoa laskujen maksuaikaan, jos asiakas on joutunut koronaepidemian takia taloudellisiin vaikeuksiin. Osa yrityksistä on helpottanut maksuajan pidentämistä koronakriisin takia. Joku yritys jopa lupaa helpotusta korona-ajan viivästyskorkoihin.

Yhtiöistä korostetaan, että maksuajan pidennystä tai maksusuunnitelmaa kannattaa pyytää hyvissä ajoin ennen laskun erääntymistä.

– Aina on parempi lopputulos, kun ollaan ajoissa liikkeellä, toteaa Lumme Energia Oy:n laskutuspäällikkö Sari Kokkonen.

Suur-Savon Sähkö -konsernin sähkönsiirtoyhtiö Järvi-Suomen Energia ja sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia eivät toistaiseksi peri korkoa laskuista, joiden maksamista on sovitusti viivästetty korona-ajan aiheuttamien ongelmien takia.

Yhtiöt tekevät maksuajan pidennykset sekä maksusuunnitelmat aina tapauskohtaisesti asiakkaan tilanne huomioiden.

– Maksujärjestelyjä tehdään sekä yksityisille kuluttajille että yrityksille erityisesti nyt korona-aikana, mutta tarvittaessa myös muulloinkin, kertoo sähkönsiirtoyhtiöstä Järvi-Suomen Energian Oy:n palvelupäällikkö Antti Latsa.

Esimerkiksi Etelä-Savon yrittäjät ja MTK Etelä-Savo ovat vedonneet maakunnan alueella toimiviin sähköyhtiöihin, että ne tulisivat yrityksiä ja kuluttaja-asiakkaita vastaan alentamalla sähkömaksuja.

Puhelinlaskuun maksuajan pidentämistä

Elisa on korona-aikana helpottanut maksuajan pidentämistä, kertoo Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto.

Normaaliaikana esimerkiksi Elisan yksityisasiakas voi OmaElisa-palvelusta lisätä itse laskulleen maksuaikaa 30 päivää. Nyt poikkeustilan aikana OmaElisasta saa tarvittaessa 60 lisäpäivää.

Jos OmaElisasta valittavat lisämaksuajat eivät riitä, voi Elisan asiakaspalvelun kanssa sopia myös muista maksuajoista sekä korona-aikana että normaalisti.

Eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta Elisa verottaa viivästyskorkona yksityisasiakkailta seitsemän prosenttia ja yritysasiakkailta kahdeksan prosenttia. Tämä koskee myös OmaElisasta valittuja maksuajan pidennyksiä

DNA:n laskutuksesta ja luotonvalvonnasta vastaava johtaja Kalle Eriksson kertoo, että DNA:n asiakkailla on aina mahdollisuus sopia maksujärjestelyistä yhtiön kanssa.

– Kaikki maksujärjestelyt, kuten maksupäivän siirto, sovitaan asiakkaiden kanssa joustavasti yhdessä, tapauskohtaisesti. Huomioimme maksujärjestelyissä erityisesti tämän poikkeustilanteen, Eriksson sanoo.

– Otamme tarkastelussa aina huomioon asiakkaan kokonaistilanteen.

Maksujärjestelyihin on mahdollisuus sekä kuluttaja- että yritysasiakkailla. Viivästyskorko laskutetaan normaalisti.

Uusimmat uutiset