Yritykset luottavat kasvuun Etelä-Savossa — Väestökehitys ja työvoimapula ovat huolenaiheina

EK:n suhdannekyselyssä yleisnäkymä on hyvä, mutta yritysten tilanteet vaihtelevat.

Kai Skyttä

Useimmilla teollisuuden aloilla menee nyt hyvin, ja näkymien ennakoidaan paranevan.

Itäsuomalaisten yritysten suhdannenäkymät ovat melko valoisat. Moni yritys aikoo palkata lisää henkilökuntaa, mikäli väkeä vain löytyy.

Rekrytoinnin hankaluuksia on jo melkein joka kolmannella yrityksellä Itä-Suomessa. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) kyselyssä jäsenyrityksille.

EK:n säännöllisesti toistaman suhdannebarometrin mukaan Itä-Suomessa 25 prosenttia yrityksistä odottaa näkymien lähitulevaisuudessa paranevan ja 5 prosenttia huononevan. Loput ennakoivat tilanteen pysyvän ennallaan.

EK:n johtava asiantuntija Jari Huovinen sanoo lukujen olevan alkuvuoden tasolla.
Etelä-Savossa kasvuodotukset ovat hieman laimeammat kuin muualla Itä-Suomessa. Maakunnittain vastaajajoukko on kuitenkin pieni ja tulos vain suuntaa-antava.

Huovinen arvioi, että tilanteen yleisestä kohenemisesta huolimatta Itä-Suomessa työnantajayritysten tilanteet jakaantuvat voimakkaasti. Talouskasvun riemuista eivät kaikki yritykset ovat vielä päässeet osallisiksi.

Rekrytointivaikeudet ovat yleistyneet. Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen sanoo, että työvoimasta on muutamilla toimialoilla raju tarve.

FH rakentajien hallituksen puheenjohtaja Antti Viskari pitää näkymiä kovin erilaisina suurten kaupunkien ja väestöä menettävien seutujen välillä.
— Väen vähenemisellä on paljon oletettua isompi merkitys. Mikkelin seudulla asuntoja vapautuu paljon enemmän kuin keskimäärin rakennetaan uusia, ja vaikutus näkyy muillekin kuin rakentajille, esimerkiksi palveluihin, sanoo Viskari.

Koko maan mittakaavassa lähes kaikilla toimialoilla on kasvuodotuksia, ja yritykset ennakoivat kannattavuuden paranevan ja työvoiman lisääntyvän. Poikkeuksia ovat painoala ja rakentaminen.

Kaakon Viestintä Oy:n toimitusjohtaja Juhana Tikka sanoo media-alalla olevan lievästi positiiviset odotukset, mutta odotusarvoja nakertaa heikko väestökehitys. Viestintäalaan heijastuu mainospanostusten kautta se, että osa yrityksistä on edelleen varovaisina ja epävarmoina kasvun jatkumisesta.