Henri Taivalantti ajoi mestariksi jännittävien vaiheiden jälkeen – Mutkat tulivat silmille ja hylkääminenkin oli hyvin lähellä

Hirvensalmen Autourheilijoiden mies ei uskonut alkuun mahdollisuuksiinsa. Kotikisan voitto viitoitti tietä SM-kultaan.

AKK / Marko Kyöstilä

Henri Taivalantti voitti rallin Suomen juniorimestaruuden jännittävien vaiheiden jälkeen Seinäjoella.
Henri Taivalantti voitti rallin Suomen juniorimestaruuden jännittävien vaiheiden jälkeen Seinäjoella.

Hirvensalmen Autourheilijoita edustavasta Henri Taivalantista, 35, leivottiin rallin Suomen juniorimestari lauantai-iltana Seinäjoella. Koko kauden sarjaa johtaneen Taivalantin mestaruus varmistui jännittävien vaiheiden jälkeen vasta päätöskisan Pohjanmaa rallin viimeisillä erikoiskokeilla.

Tekniikkamurheet olivat romuttaa Taivalantin haaveet SM-kullasta. Lopulta maalissa anttolalainen sai todeta voittaneensa mestaruuden viiden pisteen erolla Juhani Männikköön.

Sarjan isomman luokan RSJM4:n mestaruuden Taivalantti oli varmistanut jo ennen päätöskisaa voittamalla talviosakilpailut, Mikkelin ja Joensuun rallit ja sijoittumalla toiseksi kesän ensimmäisessä sorakisassa Kouvolassa.

Seinäjoella alku lupaili kaikkea muuta, kun avauspäivänä perjantaina muutoin niin luotettavaan Bemariin iski sähkövika. Auto ei enää toiminut kunnolla illan viimeisellä kolmannella erikoiskokeella ja sammui pätkän jälkeisellä siirtymällä huoltoon. Huoltoon Taivalantti ja kesäralleissa kartturina ollut Mikkelin Urheiluautoilijoiden Kimmo Taivalantti ehtivät, mutta saivat AT-sakkoja peräti 3 minuuttia ja 20 sekuntia.

– Jäi puolesta minuutista kiinni, ettei meitä suljettu koko kisasta, kertoo Taivalantti.

Alku oli muutoinkin hankala. Taivalantti joutui lähtemään avauserikoiskokeelle kylmin jarruin, kun aikatarkastusasemalla oli pitkä jono autoja.

– Pätkä oli nopea. Mentiin kaasu pohjassa ja kaksi mutkaa tuli silmille. Tuntui, ettei auto pysähdy millään, muistelee Taivalantti.

– Sen jälkeen ajo lähti sujumaan ja mitään suurempia tilanteita ei ollut.

AT-rangaistusten takia näytti kuitenkin siltä, ettei SM-kultaan olisi enää mahdollisuuksia, vaikka auto saatiin kuntoon.

– Laskeskelimme lauantaiaamuna pisteitä ja totesimme, että hopealle tai pronssille olisi vielä mahdollisuudet ja lähdimme ajamaan varmistellen.

Mestaruuteen näytti ajavan pikkuluokan RSJM1:n ainut osakilpailija Markus Latvanen. Hänelle maaliintulo olisi riittänyt SM-kultaan. Latvasen epäonneksi ja Taivalantin onneksi tekniikkamurheet puuttuivat peliin. Latvanen joutui keskeyttämään kisan seitsemännen erikoiskokeen jälkeen.

– Homma helpottui sen jälkeen. Kaksi viimeistä pätkää ajoimme vain hissukseen maaliin, kertoo Taivalantti.

Helpottui tai ei.

– Viimeisillä pätkillä alkoi kuulla kaikenlaista kilinää ja kolinaa. Ne olivat niitä kuuluisia pään sisäisiä juttuja.

Maalissa Taivalantti oli luokkansa viimeinen, kuudes. Se toi mestaruuteen tarvitut viisi SM-pistettä.

 Alkukaudesta en millään olisi uskonut, että olen mitaleilla. — Henri Taivalantti

– Monet sanoivat, että mestaruus meni oikealle miehelle, viittaa Taivalantti sarjan pistelaskusysteemiin, jossa pinnoja voi eri luokissa kerätä helpostikin kilpailijoiden vähäisyyden takia.

– Meillä viimeiseen osakisaan lähti 12 autokuntaa.

Vesa Rauhala

Henri Taivalantilla oli syytä hymyyn Seinäjoen illan hämärtyessä.
Henri Taivalantilla oli syytä hymyyn Seinäjoen illan hämärtyessä.

Monipuolisen autourheilutaustan omaavan Taivalantin mestaruuden arvoa nostaa sekin, että SM-kulta irtosi heti ensimmäisellä yrittämällä. Aiemmin hän oli ajanut yksittäisiä kisoja, mutta kokonaista SM-sarjaa hän ei ollut kiertänyt.

Aiempaa kokemusta Taivalantilla on huollosta kymmenen vuoden ajalta SM-ralleista ja Euroopasta. Kakkoskuljettajan paikalla hän laskee istuneensa noin 50 rallissa. Kuljettajaksi Taivalantti siirtyi hankittuaan nykyisen ajopelinsä BMW 325i:n nelisen vuotta sitten.

– Alkukaudesta en millään olisi uskonut, että olen mitaleilla, myöntää ammatikseen autonasentajana työskentelevä Taivalantti.

– Voitin sitten heti yllätyksekseni Vaakuna-rallin ja perään Joensuun osakisan. Silloin alkoi näyttää, että kyyti riittää.

Mikkelissä Taivalantille nuotteja luki HAU:n Jani Rautiainen ja Joensuussa MikUA:n Pasi Valtonen.

Kesäkisat ajettiin kuitenkin soralla.

– Soralta minulla ei ollut aiempaa kokemusta, mutta Kouvolasta heltisi toinen sija.

Mestaruuden Taivalantti arvelee maksaneen hänellä noin 10 000 euroa.

– Kaikki omat ja kaverien rahat tähän on laitettu. Yhteistyökumppaneille suuri kiitos. Ilman heitä ei mestaruutta olisi onnistuttu voittamaan, sanoo Taivalantti.

Jatkoa Taivalantti miettii.

– Nyt auto pitäisi vaihtaa. Se toki on hyvä. Sitä on paranneltu joka vuosi.

Halu olisi siirtyä kilpailemaan R2-luokan autoilla.

– Siihen saa laittaa kymmenkertaisen määrän euroja nykybudjettiin verrattuna, jos aikoisi ajaa SM-sarjan.